info@dmva.nl 0183 30 70 40 +31183307040 Facebook Instagram Gratis waardebepaling

Hoe bepaal je de vraagprijs van je huis?

Hoe weet je hoeveel je voor je woning moet vragen? Wat is de ideale vraagprijs? En wie bepaalt de vraagprijs? Jouw makelaar legt het uit.

 

Ben je van plan om je huis te verkopen? Dan is het bepalen van de vraagprijs die je gaat hanteren ongetwijfeld één van de eerste zaken waar je over nadenkt. Want wie bepaalt de vraagprijs van een woning eigenlijk en waar dien je op te letten? We geven hierover meer informatie.

Wie bepaalt de vraagprijs van een huis?

Veel mensen denken dat een makelaar de vraagprijs van een huis bepaalt. Om die fabel maar gelijk te ontkrachten: het is de verkoper zelf - de eigenaar van de woning dus - die de vraagprijs uiteindelijk bepaalt.

Een makelaar zal je natuurlijk wel adviseren bij het bepalen van de ideale vraagprijs. Een goede makelaar heeft namelijk kennis van de (lokale) markt en ervaring heeft met het verkopen van huizen.

Om een indruk te krijgen van de waarde van je woning, bieden wij je een gratis en vrijblijvende waardebepaling. Ook kunnen we jou dan meer uitleggen over het eventuele verkoopproces.

Gratis waardebepaling

Hoe bepalen we de ideale vraagprijs?

Hoe stelt de makelaar zijn advies vast? Wij leggen uit hoe de makelaar met een adviesprijs komt.

We doen onderzoek naar de verkoopprijzen in de buurt

Het bepalen van de vraagprijs van jouw woning begint met rondkijken in de omgeving. We zoeken in jouw buurt naar huizen die vergelijkbaar zijn met jouw huis. Naar huizen die te koop staan, maar ook naar huizen die onlangs verkocht zijn. We letten vooral op het aantal vierkante meters, de grootte van het perceel, het soort huis, de woonomgeving en de staat van het onderhoud. We kijken naar de vraagprijzen die worden gehanteerd en ook naar hoelang de huizen al te koop staan of hebben gestaan.

Online zie je alleen vraagprijzen. In het Kadaster kunnen wij de verkoopprijs van willekeurige woningen opvragen, waardoor we de échte verkoopprijs kunnen zien.

Psychologische vraagprijzen werken niet (altijd)

Is het jou weleens opgevallen dat als je door de winkel loopt, de meeste prijzen eindigen op 95 of 99? Vast wel! Manoj Thomas en Vicki Morwitz (2005) deden hiernaar onderzoek en concludeerden dat als we het eerste cijfer bewust zien, we dat cijfer gebruiken om de rest van de prijs te interpreteren. Een lager eerste cijfer leidt daarom tot lagere interpretatie van de prijs. Dat noemen we ook wel left-digit orientation.

Maar gaat dit principe ook op voor de vraagprijs van een huis? Garikai van Weydom, Marketing Analyst bij Funda, deed hiernaar onderzoek. Uit zijn onderzoek bleek dat zo'n 40 procent van de huizen op Funda psychologisch geprijsd* was. Echter, die huizen bleken juist 15% minder vaak te zijn bekeken dan huizen met een ‘ronde’ vraagprijs. In tegenstelling tot bij lage prijzen, verdiepen we ons bij hoge prijzen, zoals bij de aankoop van een huis, juist wel goed in het object en de prijs.

* Huizen werden als psychologisch geprijsd bestempeld wanneer de laatste drie cijfers van de vraagprijs geen nullen waren en/of wanneer het derde cijfer een negen was en wanneer het tweede en derde cijfer samen hoger waren dan 94.

We hanteren een praktische vraagprijs

Veel potentiële kopers maken gebruik van Funda. Funda laat bezoekers huizen filteren op basis van een plaats, buurt of adres in combinatie met een straal én op basis van minimum- en maximumprijzen. Laatstgenoemde is belangrijk voor het bepalen van een praktisch vraagprijs. De prijzen die je kunt kiezen lopen namelijk op in stapjes van 25.000 euro, zoals 300.000, 325.000 en 350.000 euro. Om deze reden adviseren we regelmatig om een vraagprijs te kiezen waardoor deze overeenkomt met een bepaalde stap. Zo kan een woning in meer zoekopdrachten voorkomen.

Voorbeeld:

Een vraagprijs van 299.000 euro komt alleen voor in een zoekopdracht met een maximumprijs van 300.000 euro, terwijl een vraagprijs van 300.000 euro voorkomt in een zoekopdracht met een maximumprijs van 300.000 én 325.000 euro.

Bepalen van strategie

Platgeslagen zijn er twee strategieën. Een lage-vraagprijs-strategie en een hoge-vraagprijs-strategie. Welke variant voor jou het beste is, is afhankelijk van veel verschillende factoren, zoals het soort huis dat je verkoopt en de plaats en buurt waar je verkoopt.

Lage-vraagprijs-strategie

Wie kiest voor een lage-vraagprijs-strategie hanteert een scherpe vraagprijs met als doel zo veel mogelijk potentiële kopers te bereiken. Als deze strategie goed wordt uitgevoerd, komen er veel mensen bezichtigen, waardoor de kans op een verkoop groter is. Het voornaamste nadeel van deze strategie is dat je misschien koopjesjagers aantrekt, waardoor er ook mogelijk ook mensen komen die denken dat ze jouw huis voor een lage prijs kunnen kopen. 

Als je kiest voor deze strategie kan er ook gekozen worden voor bieden, waardoor het vaak voorkomt dat de uiteindelijke verkoopprijs bij gewilde woningen een stuk hoger ligt dan de vraagprijs.

Hoge-vraagprijs-strategie

Je hebt maar één koper nodig. Door een hoge vraagprijs te hanteren, geef je een duidelijk signaal af dat jouw woning alleen verkocht wordt bij een goed bod. Mensen die komen kijken, zijn zeer waarschijnlijk serieus. Echter, dat is tegelijkertijd het risico. Omdat de drempel om te komen bezichtigen groter is, bestaat de kans bij een té hoge vraagprijs dat er helemaal geen of weinig kijkers komen, waardoor het huis langer te koop staat en je uiteindelijk alsnog moet zakken met je vraagprijs.

Schakel een makelaar in!

Je huis verkopen doe je niet elke dag. Nou, wij dus wel! Niet alleen jouw huis, maar een behoorlijk aantal huizen in de regio Altena, Heusden en Langstraat. Wil je je goed laten adviseren? Dé Makelaars van Altena kan jou helpen met het bepalen van de ideale vraagprijs. Ben je op zoek naar een makelaar die jou kan helpen in het verkoopproces van je woning? Neem direct contact met ons op. Wij bieden je een gratis en vrijblijvende waardebepaling, waardoor je een indruk kan krijgen van de vraagprijs van jouw woning en waardoor je ons gelijk een beetje leert kennen.

Gratis waardebepaling